نمایش نتایج: از 1 به 6 از 6

موضوع: تغذیه خرگوش

  1. #1
    کاربر موثر

    محل سکونت
    تهران
    تاریخ عضویت
    Jun 2010
    شماره عضویت
    242

    تغذیه خرگوش

    تغذیه خرگوش تغذیه خرگوش



  2. #2
    کاربر موثر

    محل سکونت
    تهران
    تاریخ عضویت
    Jun 2010
    شماره عضویت
    242
    تغذيه

    ميزان مصرف غذا در خرگوشها بطور متوسط روزانه حدود 5 گرم به ازاء 100 گرم وزن بدن است. بهترين ماده غذائي براي خرگوشها، جيره هاي غذائي تجاري است كه تركيبات آن بر اساس نياز حيوان تنظيم شده است. اين جيرهها معمولا حاوي 17% - 14% پروتئين، 22% - 12% فيبرخام و 2500 - 2100 كيلو كالري انرژي هستند.

    در كنار اين مواد مي توان از سبزيجات مختلف نيز استفاده نمود و بايد توجه كرد كه سبزيجات فاسد و كپك زده نباشند.

    اين حيوان از نظر فيزيولوژيك شبه نشخوار كننده (Pseudoruminant) بشمار ميرود و چون ميكروفلور دستگاه گوارش آن نسبت به تغييرات اسمولاريته و PHبسيار حساس است بنابر اين تغيير نوع مواد غذائي بايد به آهستگي وطي مدت 5 - 4 روز انجام گيرد و هرگونه تغيير ناگهاني در محتويات جيره غذائي، بخصوص استفاده از جيره هاي غني از كربوهيدرات مي تواند با ايجاد اختلالات شديد گوارشي سبب مرگ حيوان گردد.
    ویرایش توسط سعید : 25th June 2010 در ساعت 09:03 PM

  3. #3
    کاربر موثر

    محل سکونت
    تهران
    تاریخ عضویت
    Jun 2010
    شماره عضویت
    242
    دستگاه گوارش خرگوش برای مصرف مواد خشبی و غذاهایی با منشأ گیاهی شکل گرفته است. تکمیل و کارا شدن این دستگاه تقریباً در سن 9 هفتگی صورت می گیرد. سکوم و کولون حدود 5-3 هفتگی همزمان با تغییر نوع غذا (از شیر به مواد جامد) شروع به رشد و نمو می کنند. متوسط مدت زمانی که غذا در دستگاه گوارش خرگوش می ماند 5-4 ساعت می باشد. بیشترین مدت توقف غذا، در معده و سکوم می باشد. در طی 3 هفتۀ اول زندگی، نوزاد خرگوش فقط شیر مادر را مصرف می نماید و از هنگامی که مقدار شیر، احتیاجاتش را کفایت نکند، شروع به خوردن مواد جامد و آب خواهد کرد. مقدار مصرف غذا و آب توسط حیوان بستگی به سن و وضعیت فیزیولوژیکی آن دارد ولی به طور کلی وی نزدیک به دو برابر مقدار غذا، آب مصرف می کند. با افزایش دما، مقدار مصرف آب افزایش می یابد ولی اگر افزایش دما زیاد باشد (مثلاً به 30 درجۀ سانتی گراد یا بیشتر برسد)، مقدار مصرف آب و غذا، هر دو کم می شود. آب مصرفی می بایست تمیز، تازه و عاری از اجرام پاتوژن و مواد شیمیایی بوده و به حد وفور و آزادانه در اختیار حیوان قرار گیرد.

    ترکیبات جیره:
    پروتئین:
    یک حیوان بالغ حدود 20-10% پروتئین مورد نیاز بدنش را از طریق کوپروفاژی (مدفوع خواری) تأمین می کند. بخشی از آمینواسیدهای تولید شده توسط میکروارگانیزم ها، از دیوارۀ سکوم و مابقی از طریق کوپروفاژی جذب بدن می شوند. آمینواسیدهای ضروری خرگوش مشابه سایر گونه ها می باشند. با این حال، گلیسین (Glycine) در خرگوش های نابالغ که در حال رشد سریع می باشد، کافی نبوده و می بایست به جیره اضافه گردد. در دورۀ شیرواری نیز به لحاظ ترشح پروتئین در شیر، نیاز به آن بیشتر می گردد. به طور کلی مطابق با سفارش N.R.C، پروتئین مورد نیاز برای نگهداری حیوان 12% جیره، در دورۀ بارداری 14% جیره، در دورۀ شیرواری 20% جیره و در دورۀ رشد 16% ماده خشک جیره می بایستی باشد.

    انرژی:
    انرژی مورد نیاز بدن عمدتاً توسط کربوهیدرات ها و در مرحلۀ بعد توسط لیپیدها و در برخی موارد خاص ممکن است توسط پروتئین های مازاد، تأمین شود. خرگوش ها نیز مشابه اغلب حیوانات، مصرف غذای خود را تا کسب مقدار نسبتاً ثابتی از انرژی تنظیم می نمایند. از این رو در هنگام فرموله کردن جیره، مقدار مواد مغذی به کار رفته در جیره، می بایست در ارتباط با انرژی جیره تعیین و تنظیم گردد. در هنگام شیرواری، به موازات این که دورۀ شیردهی حیوان پیش می رود، مصرف غذا افزایش می یابد تا نیاز به انرژی تأمین گردد. اگر جیره، انرژی کافی نداشته باشد، حیوان جهت ساخت شیر از ذخایر بدن خود استفاده می نماید که باعث تضعیف وی و مستعد شدن آن به انواع بیماری ها می گردد و همچنین عملکرد و کارایی تولیدی حیوان در دوره های بعدی نیز کاهش می یابد. به طور کلی میزان انرژی قابل هضم جیره برای خرگوش های در حال رشد 2500 کیلوکالری/کیلوگرم، برای خرگوش های شیروار، با 7 نوزاد 3000-2500 کیلوکالری/کیلوگرم و برای بالغین غیرفعال 2200 کیلوکالری/کیلوگرم، می بایست باشد. هرگاه مقدار فیبر غذا افزایش یابد، یک کاهشی در مقدار مصرف انرژی و مواد آلی غذا مشاهده می شود، با این حال مقدار حداقلی از فیبر (12-14%)، به منظور هضم غذا، فعالیت طبیعی دستگاه گوارش و جلوگیری از بروز برخی اختلالات متابولیک نظیر اسهال، لازم است به جیره اضافه گردد. قسمتی از فیبر گنجانده شده در جیره بهتر است به شکل ذرات درشت تر (2-4 میلی متر) باشد، تا اختلالات گوارشی کاهش یابد و قسمت دیگر می تواند با اندازۀ کوچکتر تهیه شود تا توقف غذا در سکوم بیشتر شده و نهایتاً قابلیت هضم آن غذا افزایش یابد .

    مواد معدنی:
    نیاز خرگوش مادر به مواد معدنی در هنگام شیرواری، به خاطر ترشح آنها در شیر افزایش می یابد. نسبت کلسیم به فسفر در خرگوش 2-5/1 به 1 توصیه شده است، گرچه نسبت دوازده به یک را نیز می تواند تحمل نماید. کلسیم بالای جیره می تواند منجر به کاهش روی یا منیزیوم در حیوانات در حال رشد و کمبود فسفر در حیوانات شیروار گردد. کمبود کلسیم معمولاً پیش نمی آید، به دلیل این که اکثر اجزای تشکیل دهندۀ جیره، حاوی کلسیم می باشند، اما در صورت نیاز می توان از کربنات کلسیم استفاده نمود.

    منشأ فسفر، بیشتر گیاهان هستند که فسفر موجود در آنها به صورت فیتات می باشد. فیتات در اثر فعالیت میکروارگانیزم های سکوم تجزیه و فسفر آن آزاد می گردد. در صورت نیاز به فسفر می توان از نمک های کلسیم آن همانند مونوکلسیم فسفات استفاده نمود.

    نیاز به منیزیوم در طی شیرواری و آبستنی افزایش می یابد. کم بودن آن موجب عوارضی نظیر عقب افتادگی رشد و سفید شدن گوش های خرگوش خواهد شد.

    روی برای رشد مناسب جنین و نگهداری آبستنی لازم است. مقدار روی مورد نیاز خرگوش ppm 70-50 می باشد، اما اگر کلسیم جیره زیاد باشد (بیش از 2%) بایستی مقدار آن زیاد شود. در صورت کمبود روی، حیوان آبستن به هنگام فعالیت لانه سازی، به اندازۀ کافی مو، جهت ساخت آشیانه از بدن خود نخواهد کند.

    در حالت عادی کمبود پتاسیم مشاهده نمی گردد، اما جیره های حاوی انرژی بالا پتاسیم کافی ندارند که می بایست به جیره اضافه گردد. در مواردی که پتاسیم جیره افزایش می یابد، سدیم هم می بایست زیادتر گردد، چرا که عدم تعادل بین این دو عنصر ممکن است منجر به بروز مشکلات کلیوی گردد. در کل برای تهیۀ یک جیرۀ مناسب مشورت با متخصص تغذیۀ خرگوش و یا دامپزشک الزامی است برای مثال در مواقعی که آمینواسیدهای مصنوعی به جیره اضافه می گردند، به دلیل این که اغلب آنها به شکل هیدروکلراید هستند، بایستی نسبت سدیم و کلر تنظیم و بالانس گردد.
    ویرایش توسط سعید : 28th June 2010 در ساعت 12:54 PM

  4. #4
    کاربر موثر

    تاریخ عضویت
    May 2010
    شماره عضویت
    72
    یعنی نباید در اختیارش باشه؟
    سعید جان بنده هم سبزیجات میدم اما آخه این کاهکون انگار از خودش نیست هیچ تعارفی و رد نمیکنه!!!

  5. #5
    کاربر موثر

    محل سکونت
    تهران
    تاریخ عضویت
    Jun 2010
    شماره عضویت
    242
    نقل قول نوشته اصلی توسط emperor نمایش پست ها
    یعنی نباید در اختیارش باشه؟
    سعید جان بنده هم سبزیجات میدم اما آخه این کاهکون انگار از خودش نیست هیچ تعارفی و رد نمیکنه!!!
    سلام دوست عزیز
    باید طبق برنامه ریزی غذا داد.وگرنه با مشکل مواجه میشی.
    در تمام سایتهابه این نکته اشاره شده(ميزان مصرف غذا در خرگوشها بطور متوسط روزانه حدود 5 گرم به ازاء 100 گرم وزن بدن است)
    حالا با توجه به این فرمول شما یک غذایی از سبزیجات.میوه.غذاهای اماده و... تعیین کن.البته باید بدونی که تغییر غذایی باید در 2 تا 3 هفته و بطور خیلی اهسته انجام بشه چون اگر این تغییر در مدت کمی انجام بشه ممکنه باعث مرگ این جاندار بشه.از مولتی ویتامین بچه هم میتونی استفاده کنی ولی با دقت و کم.داروخانه داره و قیمتش هم 400 تومنه.

  6. #6
    کاربر موثر

    محل سکونت
    تهران
    تاریخ عضویت
    Jun 2010
    شماره عضویت
    242
    ویتامین ها:
    در خرگوش های بالغ، ویتامین های گروه B کمپلکس در سکوم ساخته می شوند اما در خرگوش های با رشد سریع، می بایست به جیره اضافه گردند. ویتامین C در حالت های استرس به جیرۀ خرگوش اضافه می گردد. از جمله ویتامین هایی که امروزه با نگهداری خرگوش در داخل منازل و به دور از نور خورشید، کمبود آنها حائز اهمیت است، ویتامین های A و D هستند. میزان نیاز خرگوش به ویتامین A، 18000-10000 واحد/کیلوگرم وزن بدن و میزان نیاز به ویتامین D، 1200-800 واحد/کیلوگرم می باشد (بخصوص هنگامی که حیوان کنسانتره استفاده نکند).
    از عوامل مؤثر در تعیین میزان نیاز به ویتامین ها می توان به وضعیت سلامتی حیوان (انگل ها و به طور کلی بیماری ها، نیاز حیوان به ویتامین افزایش می*دهند)، استرس های محیطی، درمان به ویژه با آنتی بیوتیک ها که ساخت ویتامین های گروه B را در روده کاهش می دهند و سرعت رشد (آنهایی که رشد سریع تر دارند نیاز بالاتری به ویتامین دارند) اشاره کرد.


    افزودنی ها:
    اغلب این افزودنی ها شامل آنتی بیوتیک ها، ضدکوکسیدیوزها و آنتی اکسیدان ها می باشند. اضافه نمودن ملاس به جیره ممکن است منافعی داشته باشد (غنی از پتاسیم) ولیکن بایستی توجه داشت که اضافه نمودن بیش از 6% آن به جیره ممکن است باعث بروز اسهال گردد.

    چربی ها:
    چربی ها می*توانند به عنوان منبع انرژی و تأمین کنندۀ اسیدهای چرب ضروری، به جیره اضافه شوند. معمولاً مواد به کار رفته در جیره حدود 3% چربی مورد نیاز خرگوش را تأمین می کند. تحقیقات نشان داده است که اضافه نمودن چربی، افزایش وزن را در خرگوش های در حال رشد زیاد می کند و این افزایش رشد هنگامی که درصد چربی به 6% می رسد، قابل توجه است، اما چربی اضافه موجب بروز مشکلاتی در ساخت پلت های غذایی می گردد، از این رو مقدار چربی بیش از 3% را بر روی پلت اسپری می کنند.


    مواد غذایی مورد استفاده در تغذیۀ خرگوش
    مناسب ترین غذا برای خرگوش علوفۀ با کیفیت خوب (grass یا hay) از خانوادۀ گرامینه می باشد، اما از آنجا که علوفه غلات چندان در دسترس نیست، به عنوان جایگزین می توان از علوفۀ باغی از خانوادۀ لگومینه (مانند یونجۀ خشک شده) به منظور تغذیۀ اولیه خرگوش استفاده نمود. در وهلۀ بعد، اکثر میوه ها و سبزیجات (green food) نیز می*توانند برای تغذیۀ حیوان مصرف گردند. همیچنین از کنسانتره و پلت های آمادۀ خرگوش نیز به میزان 3-2% وزن بدن می توان استفاده نمود. به منظور ساییدگی و کنترل رشد دندان های خرگوش بهتر است که از سبزیجاتی که مادۀ خشک بیشتری دارند (مانند کرفس و کلم) به عنوان غذای عمده و اصلی استفاده گردد.

    آنالیز جیره

    - حداقل فیبر خام (Crude fiber): 18% - کلسیم (Ca): 1-6/0% کل جیره

    - فیبر غیرقابل هضم (Indigestible Fiber): > 12% - فسفر (P): 8/0-4/0% کل جیره

    - پروتئین خام (Crude Protein): 16-12% - ویتامین (vit A) A: 180000-100000 واحد/کیلوگرم

    - چربی (Fat): 4-1% - ویتامین (vit D) D: 1200-800 واحد/کیلوگرم
    ویرایش توسط سعید : 28th June 2010 در ساعت 02:42 PM

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. نحوه ی تغذیه ی انواع ماهیان آب شور
    توسط s.h.moradi در انجمن تغذیه ماهیان آب شور
    پاسخ: 228
    آخرين نوشته: 29th October 2020, 08:31 PM
  2. پرسش و پاسخ متفرقه در مورد تغذیه ی لاکپشت
    توسط simple mind در انجمن اصول تغذیه لاک پشت ها
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: 19th March 2020, 02:41 AM
  3. تغذیه سمندر
    توسط zolfaghar در انجمن اصول تغذیه سمندر ها و نوت ها
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 8th April 2013, 01:06 AM
  4. جامع و کامل درباره تغذیه کلیه پرندگان
    توسط Shahrzad در انجمن باید ها و نباید های غذایی طوطی سانان
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 23rd October 2011, 01:06 AM
  5. تغذیه صحیح
    توسط tabriz10 در انجمن باید ها و نباید های غذایی طوطی سانان
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 19th June 2011, 09:15 PM

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
تبلیغات متنی : کیف لپ تاپ