صفحه 1 از 32 1234567891011121314151617181920 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از 1 به 10 از 311

موضوع: سیکل ازت

  1. #1
    همکاری قدیمی ( انجمن آکواریوم آب شیرین )

    محل سکونت
    ..............
    نوع حیوان خانگی
    ..............
    تاریخ عضویت
    Mar 2011
    شماره عضویت
    4043

    سیکل ازت

    مطالب و بحث و تبادل نظر درباره سیکل ازت


    سیکل ازت در تانک



    این مطالب ممکن است برای مردم و دوستداران اکواریوم کسالت اور باشد اما امری کاملا ضروری است برای کسانی که می خواهند تانک تازه راه اندازی کنند و از داشتن ماهیان سالم لذت ببرند.
    سر فصل:
    برخی از اکواریوم داران آنرا چرخه بیولوژیک، روند nitrification، سندرم تانک جدید و یا حتی راه اندازی چرخه در تانک می دانند.ولی همه اشاره به همان چرخه چرخه نیتروژن دارند.ایجاد این چرخه بسیار مهم است تولیدباکتری های مفید در آکواریوم و همچنین در منافض فیلتر که در تبدیل آمونیاک به نیتریت و سپس تبدیل نیتریت به نیترات کمک زیادی می کند.

    این فرایند می تواند از 2 هفته تا 2 ماه یا بیشتر طول بکشد.
    برنامه ریزی برای بوجود اوردن سیکل در داخل تانک امری بسیار حیاتی هست واموزش در این مورد می تواند به افرادی که قصد دارن برای اولین بار از داشتن اکواریوم و ماهی لذت ببرن امری اجتناب نا پذیر است.
    بهترین راه برای اندازه گیری میزان آمونیاک،نیتریت،نیترات و یا بطور کلی میزان چرخه نیتروژن در تانک تهیه کیت ازمون می باشد.

    برای تسریع در این امر بعد اندازه گیری این مقدار توسط کیت ازمایش مقدار ان را یاداشت کنید.که در این مدت شما می توانید میزان افزایش امونیاک در تانک رو ببینید (که این ماده سمی بوده و برای ماهیان داخل تانک بسیار مضر می باشد)،بعد از مدتی که آمونیاکدر تانک افزایش پیدا کرد توسط بکتریهایی باعث تجزیه امونیاک شده و ان را به نیتریت تبدیل می کنند (این ماده نیز مانند امونیاک سمی بوده و برای ابزیان مضر می باشد)که بعد از گذشت مدتی نیتریت در تانک کم شده یا به عبارت دیگه تبدیل ه نیترات شده و میزان نیترات در تانک افزایش پیدا می کند که در این مرحله سیکل ازت در تانک شما طی شده است.که در این زمان نیتریت و امونیاک در تانک شما به حداقل و یا صفر رسیده و بدونه هیچ مشکلی تانک اماده برای انتقال ماهیان می باشد.
    شمای کلی از ایجاد چرخه نیتروژن در تانک:


    مراحل ایجاد چرخه نیتروژن(سیکل ازت):

    مرحله 1:
    در این مرحله شما با اضافه کردن تعدادی ماهی مقاوم نسبت به امونیاک(توصیه من :ماهی زبرا)و غذا دادن به این ماهی باعث می شود که تجزیه غذا و مدفوع ماهی باعث ایجاد یونهای امونیاک(NH3)یا امونیوم (NH4) در تانک می کند.

    امونیاک(NH3) یا امونوم ((NH4 برای ماهیان اکواریومی بسیار مضر و سمی می باشد.که k,u امونیاک(NH3) و امونیوم(NH4) به پی هاش اب بستگی دارد به طوری که اگه مقدار پی هاش اب کمتر از 7باشد یون حاصله امونیو بوده و اگر پی هاش 7 و یا بالاتر باشد ماده حاصله امونیاک خواهد بود.
    مرحله2:

    بعد از گذشت مدتی از تولید امونیاک(NH3) ، باکتری موسوم به nitrosomonas نیزدر تانک ایجاد می شود که شروع به اکسید کردن آمونیاک کرده و محصول حاصل از این اکسیداسیون نیتریت می باشد.
    بنابراین دیگر نیازی ازبین بردن آمونیاک و تولید نتریت در تانک نداریم و این ماده به خودی خود در تانک ایجاد می شود اما وجود نیتریت در تانک به اندازه امونیاک سمی می باشد و شما با اندازه گیری ان بوسیله کیت ازمایش ملاحظه می کنید که این مقدار در اواخر هفته اول و هفته دوم به بالاترین میزان خود خواهد رسید که بسیار خطرناک برای ماهیان داخل تانک می باشد.

    مرحله3:
    بعد از گذشت مدت زمانی از تولید نیتریت در تانک باکتری به نام nitrobacter تولید شده که باعث تبدیل نیتریت به نیترات می گردد نیترات بوجود امده در مقدار کم برای ماهیان سمی نیست اما وجود نیترات در مقادیر زیاد برای ابزیان مضر است که با گذشت زمان مقدار نیترات در محیط بسته تانک افزایش پیدا می کند که برای کاهش نیترات می توان مقداری از اب تانک را سیفون کرد و با اب تازه جایگزین کرد(توجه داشته باشین که جایگزین کردن اب کلر دار داخل تانکی که سیکل ان طی شده باشد تا حد زیادی باعث از بین رفتن سیکل و یا حتی نابودی سیکل در تانک می شود پس حتما از ابی که کلر ان از بین رفته باشد و ترجیحا هم دما با اب تانک باشد استفاده کنید).
    اما علاوه بر عمل سیفون که باعث کاهش نیترات می گردد عوامل دیگری نیز وجود دارد که یکی از انها استفاده از گیاهان در تانک می باشد بطوری که این گیاهان با جذب نیترات و کاهش ان دتانک رشد می کنند.(کود نیتراته:که گیاهان برای سلامت و رشد به آن نیاز دارند.


    منابع:
    ترجمه:سعید زندی

    ادامه دارد......



  2. #2
    کاربر عالی

    محل سکونت
    طهرون
    تاریخ عضویت
    May 2010
    شماره عضویت
    67

    سیکل ازت یا سیکل نیتروژن در اکواریوم

    طی کردن سیکل نیتروژن در اکواریوم از مهمترین مسائل اکواریوم داری است که دانستن و به کاربردن اون از بسیاری از تلفات و بیماری های ماهیان اکواریومی جلوگیری میکنه.
    اکثر صاحبان مغازه های اکواریومی به دلیل اینکه این مسئله را نمیدانند این گونه رفتار میکنند:تانک مشتری خود را راهندازی میکنند_تزئینات رو داخل ان کار میگذارند_و بعد از ابگیری به مشتری میگویند 48 ساعت دیگر بیاید و ماهی های مورد نظر خود را انتخاب کند و ببرد...البته متاسفانه._این اشتباه محض است.
    در حقیقت چرخه نيتروژن يا سيكل ازت فرايند بيولوژيكي است كه در آن آمونياك به محصولات بي خطر ازته تبديل مي شود.آمونياك اصلي ترين ماده دفعي به وسيله ماهي است.كه بسيار سمي ميباشد.
    نقطه ی شروع و ازدیاد امونیاک به محض راهیابی اولین ماهی به تانک و دفع فضولات و مدفوع توسط ان ماهی میباشد.اگر هم مشتری به یکباره تعداد زیادی ماهی هم انتخاب کند که دیگر .........در ابتدا فرد مورد نظر هیچ علائمی را در ماهیان خود نمیبیند.دلیل ان روشن است چون چرخه به تازه به راه افتاده و مقدار امونیاک موجود در اب خیلی ناچیز میباشد.بعد از یک هفته علائم بروز میکند.فرض میکنیم ماهی مورد نظر پاروت فیش یا ماهیانی شبیه به این هستند.ماهی یک گوشه بیتحرک میماند و یا حتی کف شن ها دراز میکشد.اکثر ماهی ها هم تمایلی به خوردن غذا ندارند.همه ی این ماهی ها مبتلا به سندرم ناشی از طی نشدن سالم سیکل هستند .لازم به ذکر هست که تحمل این شرایط برای ماهی غیر ممکن بوده و احتمال اینکه به یکباره همه ی ماهی ها از دست بروند خیلی بالاست.بعد از دست رفتن ماهی ها فروشنده که ادعای بالایی در زمینه ی شغل خود دارد میفرماید:این تازه اول کاره و برای اینکه ماهی باز حرفه ای بشی باید زیاد ماهی بکشی.!!!!!!!!
    اگر هم ماهی های مذبور در همون ساعت و یا روز و ... تلف نشوند به خاطر اثر گذاری این مواد سمی عمر مفید خود را از دست داده اند.
    راه حل این است که ماهیانی که به طی سیکل از ابتدا حساس نیستن انتخاب کنیم و داخل تانک بیندازیم تا سیکل شروع شود.البته تعداد ماهی ها و حجم اب باید با هم متناسب باشند تا سیکل سریعتر طی شود.
    در محيط آكواريوم بايد اين آمونياك به سرعت به نحوي به مواد بي خطر تر تجزيه شود تا براي آبزي ايجاد مشكل نكند.
    آغاز اين چرخه با ورود ماهي به آكواريوم است و با به وجود آمدن باكتري هاي تجزيه كنند آمونياك (NH3) وتثبيت آن داخل فيلترها آمونياك به نيتريت كه خود سمي است و در آخر به نيترات كه سميتش نسبت به بقيه كمتر است تبديل ميشود.
    مرحله اول(تبديل آمونياك به نيتريت) به وسيله باكتري هاي نيتروكوكوس و نيترو زموناس و مرحله دوم (تبديل نيتريت به نيترات) به وسيله نيتروباكترها انجام مي شود.
    طی سیکل با ماهی:NItrogen cycle with fish
    پيشنهاد ميشود كه چرخه را با ماهي هاي مقاوم مثل ماهي زبرا دانيو يا ماهي گلدفيش كه در مقابل سميت آمونياك و نيترات بسيار مقاوم هستند طي كنيد.ماهیان مذکور طبق گفته ی بالا به تدریج امونیاک تولید میکنند.ضمن اینکه خود به این ماده ی سمی مقاوم هستند.
    طی سیکل بدون ماهی:Nitrogen cycle fishless
    يكي از اصلي ترين و پركاربرد ترين مواد آمونياك خالص است...اما اگر آمونياك خالص در دسترس نبود ميتوان از دل گاو يا گوشت ميگو يا غذاي ماهي براي توليد آمونياك و طي كردن چرخه استفاده نمود.اضافه كردن آب آكواريوم سيكله شده به آكواريوم تازه راه اندازي شده و همچنين فيلتر يا شن آكواريوم سيكله شده به دليل انتقال سيست باكتري ميتواند مفيد باشد.و به تسريع چرخه كمك كند.
    نکته:
    شما ميتوانيد براي كاهش مسموميت ماهيان و همچنين تسريع در كامل شدن چرخه از محصولاتي چون
    tera safe start - sera nitrivec - tetra bactozym - jbl filter start و...استفاده كنيد.

  3. #3
    کاربر موثر

    محل سکونت
    تهران
    نوع حیوان خانگی
    ماهی
    تاریخ عضویت
    Apr 2010
    شماره عضویت
    51
    سلام به همه دوستان
    من علاوه بر داروهای بالا محصول شرکت microbe lift بنام bacterial aquarium balancer رو هم پیشنهاد میکنم
    نمیدونم تو تانکم چه مشکلی داشتم که هیچوقت موفق نشده بودن میزان no2 رو به صفر برسونم و همیشه نیتریتم حدود 0.5 بود اما یک روز بعد از استفاده از این دارو نیتریتم دقیقا صفر شد و در مقایسه با محصولات tetra میتونم بگم فوق العادست

    مدیریت : لازم نیست درشت بنویسید از فونت معمولی استفاده کنید
    ویرایش توسط arashmax : 14th May 2010 در ساعت 03:45 PM

  4. #4
    کاربر تازه وارد

    محل سکونت
    تهران
    تاریخ عضویت
    Apr 2010
    شماره عضویت
    48
    نقل قول نوشته اصلی توسط علیرضا امیرجانی
    سلام به همه دوستان
    من علاوه بر داروهای بالا محصول شرکت microbe lift بنام bacterial aquarium balancer رو هم پیشنهاد میکنم
    نمیدونم تو تانکم چه مشکلی داشتم که هیچوقت موفق نشده بودن میزان no2 رو به صفر برسونم و همیشه نیتریتم حدود 0.5 بود اما یک روز بعد از استفاده از این دارو نیتریتم دقیقا صفر شد و در مقایسه با محصولات tetra میتونم بگم فوق العادست
    با سلام
    دوست عزيز اگر ممکنه بگيد از کجا تهيه کرديد وچند
    با تشکر کاميار
    ویرایش توسط arashmax : 14th May 2010 در ساعت 03:47 PM

  5. #5
    کاربر موثر

    محل سکونت
    تهران
    نوع حیوان خانگی
    ماهی
    تاریخ عضویت
    Apr 2010
    شماره عضویت
    51
    نقل قول نوشته اصلی توسط kamyarkmr نمایش پست ها
    با سلام
    دوست عزيز اگر ممکنه بگيد از کجا تهيه کرديد وچند
    با تشکر کاميار

    سلام دوست عزیز
    من این دارو رو از ماهیران خریدم. تلفنی سفارش دادم و برام ارسال کردن. البته 6 تومن هزینه ارسال گرفتن (تهران هستم)
    قیمتش هم 100میل 9500 تومن
    طریقه مصرفش هم 1 درب دارو(حدود 9میل) به ازای هر 76 لیتر در سه هفته اول راه اندازی
    البته روش نوشته هز ماه 5 میل به ازای هر 38 لیتر هم باید اضافه بشه
    موفق باشید

  6. #6
    همکار قدیمی

    محل سکونت
    تهران
    نوع حیوان خانگی
    اکواریوم گیاهی .. میگو آب شیرین
    تاریخ عضویت
    May 2010
    شماره عضویت
    61
    کپسولهای تترا باکتوزیم هم خیلی عالی هستن

  7. #7
    همکار قدیمی

    محل سکونت
    تهران
    نوع حیوان خانگی
    اکواریوم گیاهی .. میگو آب شیرین
    تاریخ عضویت
    May 2010
    شماره عضویت
    61

    سیکل ازت

    متن زير ترجمه مقاله ايست که توسط Shawna McGregor نوشته شده است:

    متن مقاله :

    وقتی که یک آکواریم جدید را نصب می کنید، مهمترین مرحله ای که قابل بحث است معروف به چرخه و سیکل آکواریم می باشد. اولین دوره ( که حدود 4 الی 6 هفته طول می کشد )، زمانی است که کلونی باکتریهای مفید شروع به رشد می کنند و به پروسه تجزیه مواد زائد تولید شده بوسیله آبزیان، کمک می نمایند.
    در طول چرخه آکواریم، سموم - بیشتر آمونیاک و نیتریت - به میزان بالایی افزایش می یابند تا زمانی که کلونی باکترهای مفید به حد کافی برای تجزیه آنها رشد کنند.
    از هنگامی که وجود زباله ها و مواد دفعی ماهی ها به عنوان نقطه آغازین چرخه آکواریم به حساب می آمد، بطور سنتی چرخه را به این نحو آغاز می کردند که تعدادی ماهی مقاوم و قوی (مانندZebra Danios) را به آکواریم می افزودند و اجازه می دادند که مواد دفعی آنها چرخه آکواریم را برقرار کنند.

    این متد براستی مؤثر است، هرچند که این سموم حتی برای ماهی های مقاوم هم بسیار استرس زا هستند. آمونیاک سمی است بسیار قوی و اثر آن بر روی دستگاه تنفس ماهی ها را می توان با اثر شامپویی که به چشم انسان وارد می شود مقایسه کرد - می سوزاند! -


    حتی بدتر از این، سبب پایداری آسیب بافتهایی می شود که در تنفس ماهی نقش دارند. این آسیب ها بقدری جدی هستند که ممکن است باعث مرگ ماهیها شوند و حتی اگر برخی از آنها بتوانند این وضعیت را تحمل کنند، طول عمر آنها بسیار کاهش خواهد یافت و اغلب بجای اینکه 3 تا 10 سال عمر مفید داشته باشند، ظرف چند ماه می میرند.

    در بسیاری از موارد، مردم برای شروع کار و در آکواریمی که تازه آنرا به کار انداخته اند برخی از ماهیانی را انتخاب می کنند که اصلاً تمایلی به قرار گرفتن در چنین محیط به اصطلاح صفر کیلومتری را ندارند. آنها این ماهی ها را می خرند فقط به خاطر اینکه کسی به آنها گفته این ماهی ها برای شروع چرخه خوب هستند؛ اگر واقعاً اینطور باشد!!!


    در سالهای اخیر، اکنون که اطلاعات بیشتری در مورد شیمی و بیولوژی ماهی های آکواریمی دریافتیم، به این تشخیص رسیده ایم که تنها عامل لازم برای انجام شدن چرخه ابتدایی، مواد دفعی ماهی ها نیست، بلکه خود آمونیاک است.

    بنابراین به این نکته می رسیم که از خود درباره ضرورت قرار دادن ماهی های ضعیفمان در معرض عذاب و شکنجه ای که در بالا شرح آن رفت، سؤال کنیم. خوشحالم از این که باید بگویم جواب اینست: واقعاً ضرورتی ندارد.

    روند رشد در چرخه آکواریم روشی است که به (Fishless Cycling) یعنی چرخه فاقد ماهی معروف است. این روش بیشتر از روش سنتی، انسانی بنظر می رسد چرا که - همانطور که از نامش پیداست - در آن از ماهی استفاده نمی شود.

    انجام آن بسیار ساده است و من چرخه آکواریم های بسیاری را به این روش برقرار کردم و از نتایج آن بسیار راضی و خشنودم. چرخه آکواریم در زمان طبیعی خودش انجام می شود و شما واقعاً نمی توانید آن پروسه را به اجبار بوجود آورید.

    اگرچه من در تجربیاتم روش برقراری چرخه بدون وجود ماهی را بسیار سریعتر از روش سنتی یافتم. آکواریم 100 لیتری من که چرخه آن با روش سنتی برقرار شده بود شش هفته کامل طول کشید. در حالی که با این متد به نتایج زیر دست یافتم:

    آکواریم 40 لیتری (10گالن ) - بدون گیاه هفت روز
    آکواریم 70 لیتری (18گالن )- گیاهدار 2 هفته
    آکواریم 23 لیتری ( 6 گالن )- گیاهدار 10 روز
    آکواریم 23 لیتری ( 6 گالن ) - بدون گیاه 3 هفته

    این متد چطور کار می کند ؟
    تنها به دو چیز احتیاج دارید: منبعی از آمونیاک و کیت آزمایش برای ترکیبات نیتروژن.


    شما یک کیت برای آزمایش آمونیاک نیاز دارید و یکی برای نیتریت. داشتن یک کیت برای نیترات نیز می تواند بخوبی کمک کننده باشد، اما من دریافتم که همان دو کیت اول برای ایجاد این چرخه مهمتر و کافی است.

    ( دقت کنید که دو اسم نیتریت و نیترات با وجود شباهت زیادی که به هم دارند، دو فاکتور متفاوت می باشند که نقش آنها در چرخه نیتروژن و آسیبی که به ماهی ها وارد می کنند کاملاً متفاوت است. )

    این کیت های آزمایش را در بازار و نیز از فروشگاه های اینترنتی می توان خریداری کرد یا از فروشگاه های ماهی و یا حتی از سوپرمارکت های زنجیره ای تهیه کرد.
    ( بستگی به محل زندگی شما دارد )

    بسیار خوب است که یک پیمانه درجه بندی شده برای اندازه گیری مقدار آمونیاکی که اضافه می کنید داشته باشید و همینطور تمام وسایلی که در نهایت برای تعویض آب به آنها نیاز دارید. برخی از مردم، مانند خود من، ترجیح می دهند برای انجام این چرخه از محصولات تجاری استفاده کنند و برخی نیز فکر می کنند که این محصولات فقط عامل هدر دادن پول است.

    اینها همه عقاید شخصی است و شما بطور قطع می توانید چرخه را بدون استفاده از باکتری های بسته بندی شده در بطری های تجاری هم ایجاد کنید چرا که آنها همه جا هستند، حتی بطور معلق در هوا.


    اگر شما یک آکواریم دیگر که قبلاً نصب شده باشد در دسترس خود دارید، استفاده از شن های آن می تواند در ایجاد چرخه بسیار کمک کننده باشد.این شن ها را در داخل یک جوراب یا جوراب شلواری قرار دهید و سر آنرا گره بزنید، سپس آنرا ته آکواریم جدیدی که بکار انداختید بگذارید تا اینکه بخوبی با باکتریهای عالی بذرپاشی شود.

    همچنین مقداری آب تمیز از آکواریم قدیمی به آکوراریم جدید اضافه کنید که به ایجاد چرخه کمک می نماید. حقه دیگری که می توانید بکار ببرید این است که فیلتذ آکواریم جدید را برای یک هفته در آکواریم قدیمی قرار دهید و بعد به آکواریم جدید منتقل نمایید.

    یا اینکه بسادگی لوازم فیلتر جدید را برای یک هفته در آکواریم قدیمی قرار دهید و بعد آنرا در فیلتر مناسب قرار داده و قبل از شروع چرخه در آکواریم جدید بگذارید.

    اگر هم که این آکواریم جدید اولین آکواریم شماست و دسترسی به آکواریم قدیمی نیز ندارید، اصلاً نگران نباشید، چرا که باز هم می توانید از روش چرخه بدون ماهی استفاده کنید.


    بسیار خوب، دکوراسیون را قرار دادید و آکواریم را پر نمودید، فیلتر هم بخوبی بکار خود مشغول است. دمای آب را به اندازه 30 تا 32 درجه بالا ببرید .

    این عمل به سرعت چرخه کمک می نماید. اما نیاز نیست که شما صبر کنید تا دما به این حد برسد و بعد آمونیاک را اضافه کنید .

    این کار را بعد از پر کردن آکواریم ، هر زمان که خواستید می توانید انجام دهید. اگر می خواهید که یک آکواریم محتوی گیاه داشته باشید، حتماً در طول چرخه این گیاهان را اضافه کنید

    ( برعکس ماهی ها، گیاهان مقادیر کم آمونیاک را دوست دارند) اما در اینصورت دما را به 25 تا 27 درجه کاهش دهید چرا که بیشتر گیاهان آب گرم را دوست ندارند.


    کیت آزمایش آمونیاک خود را آماده کنید. مقداری آمونیاک اضافه نمایید. با مقدارکم شروع کنید. فقط دو قاشق چایخوری برای یک آکواریم کوچک ( حدود 40 لیتر آب ) و نصف فنجان برای آکواریم های بزرگ ( حدود 200 لیتر ).

    حدود یک ساعت صبر کنید و اجازه بدهید که آمونیاک منتشر شود و بگردش درآید. حال آزمایش کنید.
    هدف شما باید قرائت رنج آمونیاک در حدود 3 تا 5 میلی گرم بر لیتر(یا ppm) باشد. اگر قرائت آمونیاک صفر بود.مقدار بیشتری به آب اضافه کنید نه خیلی زیاد؛ به هر صورت شما یک ماده شیمیایی سمی را به کار می برید.

    اجازه بدهید که آکواریم به کار خود ادامه دهد. دوباره آزمایش کنید. به همین روش آنقدر این اضافه کردن آمونیاک و تست کردن را ادامه دهید تا اینکه به هدف تعیین شده برسید. برای اینکار ممکن است بخواهید که از محصولات تجاری استفاده کنید.

    فراموش نکنید که باکتریهای تجاری در بطری ها و به فرم آمونیاک غیر سمی وجود دارند و اگر از آنها استفاده می کنید قرائت آمونیاک شما بالاتر از حدی خواهد رفت که در هنگام استفاده نکردن از این محصولات شاهد هستید.

    شما ممکن است رنج آمونیاک را بالاتر از 6 ppm (parts per million ( مشاهده کنید که برای ماهی ها بسیار سمی است اما تا زمانی که از ماهی در چرخه استفاده نمی کنید نیازی به نگرانی در این زمینه نیست.


    بلافاصله پس از اینکه به رنج بالای آمونیاک دست یافتید، اضافه کردن آنرا قطع کنید و حالا زمانی است که باید در انجام آزمایش و اندازه گیری مقدار آن صبور باشید.

    اجازه دهید همه چیز روند خود را طی کند و به آزمایش آب ادامه دهید. روزی یکبار مناسب است و یا یک روز در میان.

    بعد از چند روز می توانید آزمایش مقدار نیتریت را مثل آمونیاک شروع کنید. اگر مقادیری از نیتریت را مشاهده نکردید،مسئله ای نیست. این مسئله نیاز به زمان دارد.

    هنوز تعویض آب را انجام ندهید و باز هم اجازه بدهید که همه چیز روال خود را دنبال کند. وقتی میزان آمونیاک شروع به کاهش کرد باید بتوانید مقادیری از نیتریت را اندازه گیری کنید. وقتی که مقدار آمونیاک به صفر کاهش یافت، دوباره شروع کنید به اضافه کردن روزانه مقدار کمی از آن. فقط حدود یک قاشق چایخوری.


    هر وقت دیدید که میزان نیتریت شما به ماکسیسم خود رسیده و شروع به کاهش کرد، بدانید که تقریباً کارتان تمام شده است.

    در تجربیاتی که من داشتم چرخه آکواریم سه تا چهار روز بعد از این زمان کامل شد. اما این زمان برای افراد مختلف ممکن است متفاوت باشد.

    زمانی که میزان نیتریت و آمونیاک به صفر رسید چرخه آکواریم شما کامل شده است. حالا زمان آن است که مقدار زیادی از آب آکواریم را تعویض کنید ( در حدود 50 تا 80 درصد ). لوازم فیلتر خود را تعویض نکنید و در حین تعویض آب شن های کف آکواریم را نیز تمیز ننمایید.

    آکواریم را دوباره با آب مناسب پر کنید و دمای آن را تا حدی که برای ماهی انتخاب شده نیاز است پایین بیاورید.

    اجازه دهید که چند ساعت یا برای تمام مدت شب، همه چیز روال خود را طی کند . دوباره میزان آمونیاک و نیتریت را چک کنید و اگرمیزان هر دوی آنها هنوز صفر بود، چرخه آکواریم به خوبی انجام شده و آماده پذیرش ماهی می باشد.

    اگرچه در اکثر منابع این طور ذکر شده که بهتر است همه ماهی ها را دریک زمان به آکواریم وارد کنیم، برای آکواریم های با جمعیت های بالا و خصوصاً برای افراد مبتدی ، بهتر است که ماهی ها به آهستگی و با فاصله اضافه شوند.

    تنها چند عدد در هفته، تا اینکه - صرفنظر از روش کامل شدن چرخه آکواریم - کلنی باکتریها همزمان با افزایش فضولات ماهی ها، فرصت رشد داشته باشند.

    اضافه کردن تمام ماهی ها در یک زمان اغلب سبب می شود که میزان آمونیاک و نیتریت حتی در آکواریم هایی که چرخه آن به خوبی انجام شده افزایش یابد که ممکن است باعث تلفات گروهی ماهیان و یا سبب ایجاد بیماری شود که علت آن سست و ضعیف شدن ماهی هاست.

    درصورتیکه جمعیت آکواریم بالاست، سرعت افزودن تدریجی ماهی ها باید به گونه ای باشد که جمعیت آکواریم، یک ماه بعد از پایان چرخه، کامل شود.

  8. #8
    کاربر موثر

    محل سکونت
    اهواز
    تاریخ عضویت
    May 2010
    شماره عضویت
    165
    سلام خدمت شما
    میشه لطف کنید درباره نیترات بیشتر توضیح بدید و چطور میشه آن را کنترل کرد؟
    ویرایش توسط Ocellatus : 11th August 2010 در ساعت 02:30 PM

  9. #9
    کاربر موثر

    محل سکونت
    تهران
    نوع حیوان خانگی
    ماهی
    تاریخ عضویت
    Apr 2010
    شماره عضویت
    51
    نقل قول نوشته اصلی توسط khaled3 نمایش پست ها
    سلام خدمت شما
    میشه لطف کنید درباره نیترات بیشتر توضیح بدید و چطور میشه آن را کنترل کرد؟
    درود به شما
    اگه مطالب بالا رو ملاحظه کرده باشید، دوستان بیان کردن که بعد از راه اندازی تانک، غذا و مدفوع ماهیها باعث بالارفتن آمونیاک میشه
    بعد از مدتی باکتریهایی شکل میگیرن که آمونیاک رو تبدیل به نیتریت میکنن
    بعد از یه مدت باکتریهای جدیدی شکل میگیرن که نیتریت رو تبدیل به نیترات میکنن و این یعنی سیکل ازت طی شده
    آمونیاک و نیتریت بسیار سمی هستن و برای ماهیها بسیار خطرناک. نیترات هم سمی است اما به اندازه آمونیاک و نیتریت خطرناک نیست و محدوده مجاز آن تا 50 است (آمونیاک و نیتریت باید صفر باشن)
    بعد از اینکه سیکل طی شد نیتریت و آمونیاک صفر میمونن و نیترات بالا میره
    تنها راه پایین آوردن نیتریت (بغیر از استفاده از داروهای خاص) سیفون منظم تانکه که معمولا بصورت هفتگی و به میزان 20 تا 25 درصد حجم تانک انجام میشه
    با این کار نیترات در سطح استاندارد نگه داشته میشه
    موفق باشید

  10. #10
    کاربر موثر

    محل سکونت
    اهواز
    تاریخ عضویت
    May 2010
    شماره عضویت
    165
    نقل قول نوشته اصلی توسط علیرضا امیرجانی نمایش پست ها
    درود به شما
    اگه مطالب بالا رو ملاحظه کرده باشید، دوستان بیان کردن که بعد از راه اندازی تانک، غذا و مدفوع ماهیها باعث بالارفتن آمونیاک میشه
    بعد از مدتی باکتریهایی شکل میگیرن که آمونیاک رو تبدیل به نیتریت میکنن
    بعد از یه مدت باکتریهای جدیدی شکل میگیرن که نیتریت رو تبدیل به نیترات میکنن و این یعنی سیکل ازت طی شده
    آمونیاک و نیتریت بسیار سمی هستن و برای ماهیها بسیار خطرناک. نیترات هم سمی است اما به اندازه آمونیاک و نیتریت خطرناک نیست و محدوده مجاز آن تا 50 است (آمونیاک و نیتریت باید صفر باشن)
    بعد از اینکه سیکل طی شد نیتریت و آمونیاک صفر میمونن و نیترات بالا میره
    تنها راه پایین آوردن نیتریت (بغیر از استفاده از داروهای خاص) سیفون منظم تانکه که معمولا بصورت هفتگی و به میزان 20 تا 25 درصد حجم تانک انجام میشه
    با این کار نیترات در سطح استاندارد نگه داشته میشه
    موفق باشید
    سلام خدمت شما
    مرسی که توضیح قشنگی دادید.شما فرمودید که نیتریت و آمونیاک باید صفر بشه چگونه من طی هفته بفهمم که چند شده.
    ویه سوال دیگه هم دارم واین است که من به اسکارام یه غذای دست ساز میدم و هنگامی که بشون میدم زیاد آب را آلوده میکنن.آگه هر 4 روز یک بار سیفون بکنم مشکلی برای ماهیام نمیاد.
    ممنون میشم توضیح بدین

صفحه 1 از 32 1234567891011121314151617181920 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. سیکل ازت چیست؟
    توسط Discus در انجمن سیکل ازت یا چرخه نیتروژن(Nitrogen Cycle)
    پاسخ: 11
    آخرين نوشته: 31st March 2017, 12:56 PM
  2. اهمیت سیکل ازت در آکواریوم
    توسط Discus در انجمن سیکل ازت یا چرخه نیتروژن(Nitrogen Cycle)
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 9th October 2012, 09:41 PM
  3. تبعید یک میمون سیگاری به جزیرهای دوردست برای ترک سیگار
    توسط مهربان در انجمن اخبار دنیای حیوانات
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 3rd September 2012, 02:05 PM
  4. سیکلید پروکـسیموس (Geophagus Proximus) ء
    توسط NoVA_S در انجمن سیکلیدهای آمریکایی - American Cichlids
    پاسخ: 6
    آخرين نوشته: 24th July 2012, 06:43 PM

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
تبلیغات متنی : کیف لپ تاپ